1. halv?r 2011- Veksten fortsetter p? internett

Rubrikk og s?k ?ker mest
P? merkevare isolert sett ser vi i 1. halv?r 2011 en vekst p? 10 %, sammenlignet med samme periode i fjor. Merkevare har vokst til over 782 millioner kroner fra omtrent 709 millioner kroner.

Rubrikk har til sammenligning en vekst p? 22 % og det har blitt omsatt rubrikkannonser for over 405 millioner kroner i f?rste halv?r i ?r. Dette gir den st?rste prosentvise veksten n?r vi ser p? de ulike kategoriene for nettannonsering.

– Den positive veksten vi s? mot slutten av 2010 har definitivt fortsatt godt inn i 2011. Dette er ogs? tendenser vi ser i resten av Europa hvor s?rlig displayannonsering for f?rste gang p? mange ?r har hatt en kraftig oppsving i 2010, kommenterer daglig leder i INMA, Anders Willstedt.
For f?rste gang inkluderes n? ogs? tall for s?k og nettkatalog i INMAs halv?rsrapport og disse tallene rapporteres inn pr kvartal. Her kan vi se at s?k har hatt en stor vekst s? langt i 2011, s?k har vokst 16 % sammenlignet med 1 halv?r 2010 og ender p? rett over 427 millioner kroner. Tallene er basert p? faktiske tall og intervjuer med s?kakt?rer i det Norske markedet.
– Dette er hyggelig vekst som stemmer godt overens med v?r egen erfaring, sier Magne Uppman, Daglig Leder i iProspect. Mange annons?rer bruker mer penger p? s?k, b?de alene og i sammenheng med andre aktiviteter, og stadig flere oppdager hvor effektivt dette kan v?re som kanal. Jeg tror derfor vi kan forvente videre vekst i andre halv?r og inn i 2012, sier Uppman.

Net katalog modnes
Nettkatalog har den minste veksten p? 1 %, og det ble kj?pt katalogtjenester for 542 993 028 kr i 1.halv?r 2011. Isolert sett gikk katalog opp 8 % i 1. kvartal, men opplevde en nedgang p? 6 % i andre kvartal.
I f?lge tall fra AdEx-rapporten for 2010, som snart vil bli lansert(Annonseomsetning i Europa ? samlet inn av IAB Europe) har Norge en av de aller st?rste markedsandelene for nettkatalog sammenlignet med v?re Europeiske naboer. Det er positivt ? se en vekst p? dette omr?det i et ellers modent marked, kommenterer Willstedt videre.
– Vi er forn?yd med ? ha vekst i omsetningen for Internett fra 1. halv?r 2010 til 1.halv?r 2011. For ?vrig opplever vi den st?rste veksten i omsetning for Gule Sider p? mobilen, hvor vi har hatt en vekst i bruken p? 82 % det siste ?ret, sier administrerende direkt?r Morten Alg?y i Eniro.
– H?sten ser veldig lovende ut, og vi har f?tt mange positive signaler fra ulike deler av bransjen som forventer en fortsatt vekst for 2. halv?r 2011, avslutter Willstedt.
Tallene for s?k er basert p? faktiske tall og intervjuer med s?k akt?rer i det Norske markedet.
Katalogtallene er samlet inn fra disse akt?rene; Eniro Norge, Agderposten, Mediasite
Opplysningen 1881, Nettkatalogen.no, Purehelp, Adresseavisen og Bergens tideneF?lgende nettsteder rapporterer inn tall p? merkevare: A-pressen Digitale Medier, Mediasite Digital, Edda Media, ABC Startsiden, ABC Nyheter, AdLINK, Adresseavisen, Aftenposten, Agderposten, Aller Internett, Asker og B?rum Budstikke, Bergens Tidende, Dagbladet.no, dn.no, Eniro Norge AS, Finn.no, F?drelandsvennen, Hardware.no, Hegnar Online, Hjemmet Mortensen as, MSN.no, n3sport.no, Nettavisen, NRK.no, RB-konsern (Romsdal Budstikke, Driva og ?ndalsnes Avis) og Smp-konsern (Sunnm?rsposten og Vikebladet) Start, Stavanger Aftenblad, Teknisk Ukeblad, Tinde.no, TV2, VG.no, V?rt Land
F?lgende nettsteder rapporterer inn tall p? rubrikk: Mediasite Digital, Edda Media, Adresseavisen, Asker og B?rum Budstikke, Bergens Tidende, dn.no, Finn.no, F?drelandsvennen, Msn.no, Stavanger Aftenblad, Teknisk Ukeblad, Tinde.no, TV2Torget
Netto omsetning er utfakturert, etter fratrekk av rabatter men f?r byr?provisjon.

INMA er en bransjeorganisasjon som jobber for ? fremme bruken av digitale kanaler. INMA Er en non – profit organisajon som jobber p? vegne av sine medlemmer.

INMA arbeider med ? etablere interaktiv markedsf?ring (internett, s?k og mobil) som en integrert del av alle bedrifters markedsf?ringsmix. Ved ? drive opplysende arbeid og argumentere med tallfestet, vitenskapelig material i ryggen, skal INMA bidra til at annons?rer og andre akt?rer forst?r viktigheten og verdien av ? inkludere interaktiv annonsering i sin markedsf?ring. INMA skal inspirere bransjen til ? lage enda bedre og kreative reklamel?sninger p? nett og hele tiden pushe grensene for ? lage gode nettkampanjer.

For n?rmere sp?rsm?l, kontakt daglig leder i INMA, Anders Willstedt p? tlf: 98065070

Authors
Top