Ja til Segway p? norske fortau, scooterkj?ring overalt og ?kte fartsgrenser

I f?lge en ny unders?kelse fra If Skadeforsikring, har statsminister Erna Solberg folket p? sin side i oppmykningen av regelverket innen samferdselen.
Unders?kelsen blant 1000 nordmenn viser at nesten syv av ti vil ?ke fartsgrensene fra 100 til 110 kilometer i timen p? norske motorveier, mens nesten seks av ti vil ?ke fartsgrensen fra 100 til 130 kilometer i timen p? motorveier som bygges fremover.
? Det finnes flere argumenter for ? heve fartsgrensene p? de beste veiene v?re, og If er i utgangspunktet ikke negativ til det. Men f?rerne m? v?re klar over at konsekvensene av en ulykke i s? h?ye hastigheter vil v?re fatale uansett hvor bra veiene er. Det er ogs? viktig at fartsgrensen kan endres ved vanskelige kj?reforhold. Sj?f?rene m? ogs? avpasse farten etter trafikkbildet. S?rlig m? folk v?re oppmerksom p? at n?r det blir stor forskjell p? farten mellom vogntog og personbiler, s? ?ker faren for farlige situasjoner p? motorvegene, sier informasjonsdirekt?r Jon Berge i If Skadeforsikring.
?og vi vil kj?re Segway
Det er ikke bare farten p? motorveiene vi ?nsker ? gj?re noe med. 69 prosent av de spurte sier ogs? ja til ? tillate bruk av Segway i Norge. Bare 26 prosent er negativ.
? Det er godt mulig at vi om noen ?r smiler over at vi i det hele tatt hadde en debatt om hvorvidt man skulle tillate Segway eller ikke, slik som man kanskje i dag smiler av forbudet mot rullebrett p? 80-tallet. N?r det er sagt, mener vi at det m? komme noen viktige avklaringer rundt Segwayen.
Myndighetene m? definere hvilken rolle dette kj?ret?yet skal ha i trafikken og det m? f?lge med et sett av klart definerte trafikkregler for Segway-kj?ring, fastsl?r Berge, som ogs? er spent p? hvordan Segwayen vil t?le den norske vinteren.
? Et moment som taler mot Segway uavhengig av trafikksikkerhet, er at folk strengt tatt burde g? fremfor ? rulle, sett fra et folkehelse-perspektiv, p?peker Berge.
Scooterkj?ring i utmark
Behovet for mer fysisk aktivitet ser ogs? ut til ? v?re truet av bedagelige vinteraktiviteter i utmarka. Unders?kelsen viser nemlig at trangen etter ? kj?re sn?scooter i utmark er stor. 57 prosent er for scooterkj?ring i utmark hvis kommunen selv tillater det. 35 prosent er imot.
? De siste tre ?rene har vi sett en klar ?kning i antall scooterulykker, og med stadig flere personskader. Gjennom et frislipp vil dette tallet stige ytterligere. Som forsikringsselskap er vi veldig opptatt av at det settes et skille i regelverket mellom nyttekj?ring og herjing, sier Berge.
Unders?kelsen er gjennomf?rt av YouGov p? web blant et representativt utvalg p? 1000 nordmenn mellom 23. og 29. oktober.

Forsikringsselskapet If er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var 40 milliarder svenske kroner i 2012. Det er 6 800 ansatte i konsernet. If er en del av finanskonsernet Sampo Plc. If tilbyr blant annet bilforsikringer, husforskringer, bedriftsforsikringer og personforsikringer.

Authors

Related posts

Top