Mobilen som prispresser i julehandelen

-Vestlendinger og Oslo-folk blant de mest prisbevisste
(Oslo 13. desember 2012) Nordmenn er i ferd med ? bli mobilshoppere og n? blir ogs? telefonen brukt som prissjekker. Over 40 prosent sier de bruker mobilen til ? sjekke priser i andre butikker n?r de er ute og handler.

Gule Sider har unders?kt nordmenns vaner knyttet til mobil handel. Trenden er klar ? smarttelefonen er en ny shoppingkanal. I dag oppgir 20 prosent av befolkningen at de handler produkter og tjenester via sin mobiltelefon. Ser vi kun p? de som har smarttelefoner handler s? mange som 60 prosent av dem via mobilen, og de bruker den aktivt til ? sjekke priser n?r de er ute og handler.
?At s? mange som 44 prosent av de som handler varer via sin mobil oppgir ? bruke telefonen som prissjekker ogs? n?r de er ute i butikker vitner om at nye handelsm?nstre er under etablering. Vi har lenge gjort research p? nettet f?r vi g?r i butikkene, men n? ser det alts? ut til at ren prisinformasjon p? varer og tjenester blir viktigere. Det holder ikke bare ? v?re tilgjengelig og ha gode nettsider, du m? s?rge for at alle priser er oppdatert for ? sikre deg kunder. Kanskje blir dette avgj?rende informasjon for mange n? som den store julehandelen st?r for d?ren, sier H?vard Atle Skaug, leder for Gule Sider.
Det er ungdommen som er p?drivere for denne utviklingen, mens de eldre henger etter. I aldersgruppen 45-64 ?r sier hele 76 prosent at de ikke bruker mobilen til ? sjekke priser n?r de er ute og handler.
?At unge mennesker f?rer an i en slik utvikling er som forventet. Mange av de yngre i dag har kanskje aldri hatt annet enn en smarttelefon, noe som gj?r at bruken blir avansert og at nye trender testes raskt, forteller Skaug.
Vestlendinger og Oslo-folk mest opptatt av pris
Det er folk fra Oslo-omr?det og Vestlendingene som utmerker seg som mobile pris-sjekkere. Tett opp til 50 prosent av vestlendingene som handler via sin mobil sier de bruker telefonen til ? sjekke priser n?r de er ute i butikker. Ogs? Oslo-folk scorer h?yt som mobile prissjekkere.
?At Oslo og Vestlandet er s?pass langt fremme henger nok sammen med at nye trender f?rst og fremst skjer i byene. I store byer er det ogs? mer sannsynlig at produktet du vurderer ? kj?pe finnes hos flere andre butikker i umiddelbar n?rhet, sier Skaug.
Musikk og film dominerer
Musikk og film dominerer fortsatt blant produktene som kj?pes oftest via mobilen. 25 prosent oppgir at dette var det siste produktet de handlet via sin mobil.
?Dette er produkter som lenge har v?rt viktige salgsvarer i den mobile ?konomien, men ogs? billetter til reiser og kultur kommer n? for fullt. I overkant av 23 prosent oppgir at dette var det siste produktet de kj?pte via mobilen, en utvikling som viser at nye produkter vil etablere seg innen mobilshopping, sier Skaug.
Kort om unders?kelsen
Utf?rt av InFact Norge AS i oktober 2012. Gjennomf?rt med automatiske telefonintervjuer p? 1035 innbyggere i Norge over 18 ?r.
For mer informasjon:
H?vard Atle Skaug, leder Gule Sider, mob: 991 59 967
e-post: [email protected]
Renate Morken, presseansvarlig Eniro Norge, mob: 476 03 968
e-post: [email protected]

Om Eniro/Gule Sider:
Eniro er Nordens st?rste s?keselskap. Ved ? bruke Eniros tjenester kan b?de bedrifter og privatpersoner p? en enkel m?te finne de produkter og tjenester man er interessert i, uansett om kanalen er internett, katalog eller mobil. Annons?rene kan aktivt markedsf?re seg for kj?peklare forbrukere og bedrifter, og dermed f? nye kunder og ?kt fortjeneste. Eniro har rundt 3500 ansatte i Norden og Polen, og har v?rt notert p? Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2011 var Eniros inntekter 4323 MSEK, med et resultat f?r avskrivninger (EBITDA) p? 991 MSEK. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Mer om Eniro p? www.eniro.com.

Authors

Related posts

Top