Resultat 2012: Zalando doblet netto omsetning til 1,15 milliarder euro og n?dde break even i kjerneregionen DACH

Berlin, 15. februar 2013. Zalando hadde en vellykket avslutning p? regnskaps?ret 2012. Europas ledende nettbutikk innen sko og mote fortsatte den hurtige veksten i 2012. Bedriftens forel?pige regnskapstall viser en netto omsetning som er mer enn fordoblet sammenliknet med ?ret f?r og ligger n? p? 1,15 milliarder euro (2011: 510 millioner euro). I tillegg n?dde Zalando break even (EBIT) i kjerneregionen Tyskland, ?sterrike og Sveits (?DACH?). Berlin-bedriften satset i 2012 i tillegg stort p? nye markeder, forbedring av vareutvalget samt styrking av intern logistikk og IT.

Zalando, Europas raskest voksende bedrift
Zalando har som f?rste europeiske bedrift kun brukt fire ?r fra grunnleggelsen p? ? n? en netto ?rsomsetning p? over en milliard euro. ?Vi er veldig stolte av det str?lende resultatet vi som team har oppn?dd. Denne utviklingen er p? nytt en bekreftelse av forretningsmodellen v?r og den tilliten v?re investorer viser oss. Zalando er en ekte europeisk suksesshistorie?, understreker Robert Gentz, grunnlegger og daglig leder hos Zalando.
Nettbutikken hadde en ?kning i omsetning p? 125 prosent sammenliknet med 2011. ?kningen stammer i hovedsak fra den voksende ettersp?rselen i etablerte markeder som Tyskland, men ogs? fra 2012s syv nye markeder. ?Gjennom utvidelsen til syv nye europeiske land har vi lagt et grunnlag for at Zalando kan fortsette ? vokse ogs? i kommende ?r?, tilf?yer Robert Gentz.
Zalando viste i 2012 at de i h?yeste grad kan kombinere kraftig vekst i omsetningen med en kontinuerlig vei mot profitt. I den allerede godt etablerte DACH-regionen (Tyskland, ?sterrike og Sveits), som st?r for mesteparten av den samlede ?rsomsetningen, n?dde Zalando med den stabile veksten break even og p? samme tid forsatte sin raske vekst.
Samtidig investerte selskapet i det internasjonale markedet for ? styrke den ledende posisjonen i Europa ytterligere. Som et resultat av denne vekststrategien avsluttet nettbutikken regnskaps?ret 2012 med en forbedret driftsmargin p? minus 8 prosent (2011: minus tolv prosent). ?Oppstartskostnader har vi tatt med som en del av strategien v?r ved inntreden i nye markeder. Det som er avgj?rende for oss er at vi ser en positiv marginutvikling i alle regioner p? bakgrunn av en voksende kundebase og forbedret effektivitet?, forklarer daglig leder hos Zalando, Rubin Ritter. ?Det faktumet at Zalando har n?dd break even i kjerneregionen kun fire ?r etter grunnleggelsen, er et tegn p? at vi har lykkes med forretningsmodellen v?r. Dette resultatet medf?rer at vi kan investere ytterligere i utbyggingen av Zalando som markedsledende i de enkelte land?, fortsetter Ritter.
For den kommende veksten er e-commerce-selskapet godt rustet finansielt. ?Egenkapitalandelen v?r har steget til over 50 prosent i 2012, fra 39 prosent ?ret f?r. Vi er p? en sterk vekstkurs og som kompensasjon for dette har vi valgt en veldig konservativ balansestruktur?, forteller daglig leder Rubin Ritter. Zalando fikk i fjor med seg tre toppinvestorer i selskapet: DST Global, J.P. Morgan Asset Management og Quadrant Capital. Den svenske investoren AB Kinnevik ?kte samtidig sin deltakelse og er for tiden selskapets st?rste aksjon?r. I tillegg ble Zalando h?sten 2012 enig med de tyske bankene Commerzbank og Sparkasse Mittelthüringen om en l?nefinansiering p? 40,7 millioner euro.
Vellykket markedsinntreden i syv land, forbedret vareutvalg samt styrking av intern logistikk og IT
Zalando investerte i 2012 ikke bare i internasjonal ekspandering. N?dvendige tiltak ble ogs? gjort for ? forsikre b?rekraftige strukturer og ytterligere forbedre kundetilfredsheten. Hittil har mer enn ti millioner mennesker i hele Europa bestilt moteartikler fra Zalando. E-commerce-selskapet ?kte i tillegg sortimentet, slik at kundene n? har mer enn 150.000 aktuelle produkter fra over 1.500 merker ? velge mellom.
?Vi ?nsker ? v?re den foretrukne netthandelen innen sko og mote i alle v?re europeiske markeder. For ? kunne fortsette ? vokse i dette tempoet, har vi hatt et kontinuerlig fokus p? ? forbedre utvalget: Vi tilbyr v?re kunder et internasjonalt sortiment innen kategoriene mote, sko og sport som ikke kan sammenliknes med noen annen netthandel. I tillegg har vi ?kt utvalget av egenproduserte merker samt inkludert flere forhandlere gjennom v?rt partnerprogram. Dette gj?r vi for ? ?ke tilgjengeligheten og for ? kunne tilby et st?rre utvalg?, forklarer David Schneider, grunnlegger og daglig leder hos Zalando. ?Vi vil fortsatt fokusere p? ? kunne tilby det beste motetilbudet, en toppmoderne nettbutikk samt egne logistikkstrukturer ? alt tilrettelagt for ? tilfredsstille v?re kunders behov. Vi ?nsker ikke bare rask vekst, men ogs? kontinuerlig forbedring.?
For ? fortsette denne utviklingen investerer Zalando ogs? i intern logistikk og mot slutten av 2012 ?pnet Zalando et av Europas St?rste logistikksentrum for sko og mote i Erfurt. I tillegg h?rer Zalandos IT-avdeling med sine rundt 300 IT-spesialister til en av Europas st?rste.
Om Zalando
Zalando (www.zalando.no) er Europas ledende nettbutikk for salg av sko, mote sportsprodukter. Det brede sortimentet for kvinner, menn og barn omfatter alt fra popul?re hverdagsplagg til ettertraktede designerkl?r fra over 1 000 internasjonale merker.
Foruten sko og kl?r p? nett inkluderer Zalandos store utvalg ogs? eksklusive accessories, sportsutstyr og interi?r. Zalando.no tilbyr gratis levering, og kunden kan kostnadsfritt returnere varene innen 30 dager. Med sin egen moteblogg, Facebook-side og Twitter-konto holder Zalando sine kunder kontinuerlig oppdatert p? det siste fra moteverden.
Selskapet ble etablert av Robert Gentz og David Schneider i 2008, og selskapets hovedkvarter er lokalisert i Berlin. Som en f?lge av suksessen i det tyske markedet ble Zalando lansert i ?sterrike i 2009, samt Nederland og Frankrike i 2010. Videre utvidelse til Italia, Storbritannia og Sveits fulgte i 2011. I 2012 ble Zalando lansert i Norge, s? vel som i Sverige, Belgia, Spania, Danmark og Finland.

Authors

Related posts

Top