?konomi

Bilredninger for over 300 millioner

Godt batteri er beste middel mot startproblemer, mener Emma Elisabeth Vennesland i If.
Sn?, kulde og vinterf?re byr vanligvis p? store utfordringer for norske bilister. 2013 ble
det utf?rt 150.000 bilredninger med en prislapp p? over 300 millioner kroner, i f?lge If. Februar er m?neden i ?ret med flest bilredninger Flatt batteri, flatt dekk og utforkj?ringer g?r igjen for bilbergere som arbeider d?gnet rundt.
– Bilistene har store problemer n? om dagen. Utforkj?ringer, flatt batteri, flatt dekk og fryste d?rl?ser er gjengangerne. Kanskje er det ogs? slik at servicekostnadene p? enkelte bilmerker koster s? mye at ikke alle tar seg r?d til det. Dette er noe man f?r svi for ved senere anledninger, sier Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirekt?r i If Skadeforsikring.
Februar p? topp
Februar peker seg klart ut som m?neden som bilistene trenger bilassistanse hyppigst. I 2013 m?tte over 18.000 bilister ha assistanse, det vil si vel 650 daglig. Det er 55 % h?yere enn en gjennomsnittsdag ellers i ?ret.
Godt batteri og jevnlig vedlikehold av bil, er beste garanti mot startproblemer, mener If.
Men ogs? mars og april trenger bilistene hjelp
Det b?r ikke komme som overraskelse p? noen at det kan v?re kalde og sn?rike vintre i Norge. Likevel skaper kulde og sn? store problemer for bilistene. Ogs? mars og april er toppm?neder for bilredning, viser statistikk fra If.
– Bilistene kaver n?r det er kaldt og mye sn?, sier Roar Josephsen, daglig leder i Josephsen Bilberging, som utf?rer redningsoppdrag for Viking i Agder-fylkene.
– Flatt batteri, fryst d?rl?s og flate dekk. Spesielt flate dekk har skapt en del problemer, fordi det ikke er reservedekk i nyere biler. I stedet for ? skifte dekk, m? vi da frakte bilen til verksted. N?r det gjelder flate batterier, er mitt r?d til bilistene at de b?r pr?ve ? spare str?m n?r de kj?rer. For eksempel sl? av varme i sete og varmetr?dene i bakruta den siste timen f?r de skal parkere. Da lades batteriet, og det er bra s? lenge bilen tappes for str?m n?r den st?r stille i kulden, sier Josephsen.
Lav fart og avstand
I f?lge bilberger Roar Josephsen er en stor andel av redningsoppdragene knyttet til utforkj?ringer.
? Mange havner i gr?fta fordi de holder for h?y fart p? veiene. Om det er skiltet 80 km /t, beh?ver du ikke opp i denne hastigheten om forholdene er d?rlige. Det er ingenting ? tjene p? ?hast?. Jeg pleier ? si til alle jeg tauer opp av gr?fta: Ta det med ro; hold lav fart og avstand. I stedet for ? telle til 1003 b?r man telle til 1006. Da f?r du god avstand til forankj?rende, sier Josephsen.
– I tillegg vet vi at vedlikeholdet p? veiene ikke bestandig er det beste. Dette er ogs? noe som p?virker utforkj?ringer, sier Emma Elisabeth Vennesland i If.
Full tank til enhver tid
– Kj?r med full bensintank. Jo, mindre drivstoff, jo st?rre er faren for kondens. Sjekk lufttrykket i dekkene oftere n?r det er kaldt. Den kalde luften gj?r nemlig at luften kan forsvinne fra dekkene. Sm?r ogs? jevnlig l?sene med olje som forebygger is. D?renes gummilister b?r jevnlig f? en omgang med silikonstift. Ogs? viktig ? s?rge for at listene er t?rre, sier Emma Elisabeth Vennesland i If.

If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper ogs? bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle f? en skade. Takket v?re v?re 6 800 dyktige medarbeidere kan 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum f?le seg trygge p? at de vil f? den hjelpen de trenger – hvis noe skulle skje.

Similar Posts