Offentlig ?konomi

Coop og If inng?r samarbeid

a8

Coop har signert partneravtale med If. Avtalen inneb?rer at If Skadeforsikring etableres som et nytt tilbud i Coops medlemsprogram. Dermed f?r Norges 1,3 millioner Coop-medlemmer mulighet til ? kj?pe konkurransedyktige, individuelle forsikringsl?sninger og f? 1,5 prosent av innbetalt forsikringspremie i medlemsbonus.
I praksis inneb?rer avtalen at Coop-medlemmer som har eller inng?r forsikringsavtale med If, kan f? 1,5 prosent medlemsbonus av innbetalt forsikringspremie. Medlemsbonusen kommer i tillegg til eventuelle andre rabatter som medlemmene m?tte ha i If, og oppspart bonus utbetales sammen med kj?peutbyttet en gang i ?ret.
Drivstoff, kl?r, teletjenester, hotell ? og n? forsikring
– Vi i Coop er glad for ? f? inn If som v?r nye partner. Vi jobber kontinuerlig for ? skaffe v?re medlemmer ?konomiske og praktiske fordeler og har lenge overveid ? inkludere skadeforsikring i medlemsprogrammet. Etter en grundig vurdering av forsikringsmarkedet, valgte vi If som v?r samarbeidspartner. I tillegg til ? v?re konkurransedyktig p? pris, er If en seri?s akt?r med et bredt produktsortiment og bred erfaring med partneravtaler. V?r opplevelse er ogs? at Ifs kunder er sv?rt forn?yd med skadeoppgj?rene. If har stor markedsandel i Norge, noe som betyr at en stor del av Coops medlemmer kan f? denne medlemsbonusen uten ? bytte forsikringsselskap. Ogs? verdimessig sett passer vi godt sammen, sier adm. direkt?r Svein Fanebust i Coop Norge Handel.
Gode erfaringer fra Finland
– Dette er en avtale der partene har mye ? tilf?re hverandre. Vi er stolte over at Norges eneste kundeeide dagligvarekjede velger oss som samarbeidspartner. Dette gir oss en ny og unik mulighet til ? kommunisere med folk om forsikringer i hverdagen deres, sier konserndirekt?r Line M. Hestvik i If, som har ansvar for alle privatkundene i Norden.
– Vi har hatt suksess med tilsvarende avtale i Finland (S-Group), og dette ga oss inspirasjon til ? f? til noe lignende i Norge. Ideen er at Coop og If sammen kan gi en bedre verdi til kundene enn vi kan hver for oss, sier Hestvik.
– Dette er en unik, ny medlemsfordel, sier Fanebust og forteller at Coop og If p? sikt ?nsker ? utvikle flere spesialtilpassede forsikringsprodukter sammen.
Samme utvikling i USA og Europa
Dette er f?rste gang det etableres en partneravtale mellom akt?rer innenfor varehandel og forsikring i Norge.
– Samarbeidet mellom Coop og If om medlemsfordeler i et bonusprogram er meget spennende. Slike modeller for opptjening, som g?r p? tvers av bransjer, er noe vi garantert vil se mer av i fremtiden og er helt p? linje med den utvikling vi ser hos dem som er ledende p? bonusprogram b?de i USA og i Europa, sier Fred Selnes, professor ved Institutt for markedsf?ring ved Handelsh?yskolen BI.
– En viktig utfordring for bonusprogram i dagligvarer er at kundene m? handle veldig mange ganger f?r de f?r en premiering som monner. Med ? bruke den ?rlige premiebetalingen til forsikringsselskapet som bonus vil sv?rt mange kunder oppleve en betydelig st?rre gevinst. Dermed blir lojalitetsprogrammet til Coop med ett mer attraktivt. I de neste ?rene regner jeg med at vi vil se en oppblomstring av denne type samarbeid med det resultat at det vil utvikles flere attraktive lojalitetsprogram. Fordelen for Coop og If er at de er tidlig ute og f?rstemann til m?lla, sier professor Fred Selnes ved Handelsh?yskolen BI.
Kontakt:
Kristin Paus, pressesjef Coop, tlf. 916 02 752
Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirekt?r If, tlf. 928 93 719
Coop
Coop er Norges eneste dagligvarekjede som er eid av kundene selv. Coop eies og drives av 110 samvirkelag. Bak disse st?r rundt 1,3 millioner medlemmer. Coop driver i dag 840 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Coop Obs!, Coop Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Smart Club. I tillegg har Coop 28 store byggevarehus og flere faghandelsprofiler i ulike bransjer som elektro, sport, kj?kken og hjem, og driver ogs? flere kafeer.
If
If er Nordens st?rste skadeforsikringsselskap med cirka 3, 6 millioner kunder i Norden og Baltikum. If er en viktig trygghetsleverand?r i de nasjonale markedene, og ?nsker ? bidra til tryggere samfunn og et mer b?rekraftig milj?. I Norge mottar Ifs kundesentre ?rlig 1.1 millioner kundetelefoner og 200.000 e-poster og andre elektroniske henvendelser, mens et stort antall kontorer i Norge daglig har bes?k av kunder som ?nsker personlig kontakt og service.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy