Revisjon

Eniro forventer vekst i mobilinntekter p? 90 prosent

24-09-2012 10:26 Eniro (Oslo, 24. september 2012) Bruken av smarttelefoner har skutt i v?ret og 1,9 millioner nordmenn bruker minst én mobil innholdsleverand?r ukentlig. Med sin app for Gule Sider er Eniro et av selskapene som har lyktes best p? mobil, og appen har hatt en brukervekst p? hele 60 prosent siden 2011. N? er den tilpasset dagens brukeratferd og lanseres i ny versjon.

(Oslo, 24. september 2012) Bruken av smarttelefoner har skutt i v?ret og 1,9 millioner nordmenn bruker minst én mobil innholdsleverand?r ukentlig. Med sin app for Gule Sider er Eniro et av selskapene som har lyktes best p? mobil, og appen har hatt en brukervekst p? hele 60 prosent siden 2011. N? er den tilpasset dagens brukeratferd og lanseres i ny versjon.
Sammenlignet med fjor?ret forventes Eniro-konsernets mobilinntekter ? stige med 100 prosent i 2012 og n?rmer seg 150 MSEK. I Norge har bruken av mobile innholdsleverand?rer v?rt stigende over tid, men Eniro forventer likevel en solid vekst p? n?rmere 90 prosent innen dette satsingsomr?det i Norge.
– Dette er solide tall som vi er veldig forn?yd med. I Skandinavia har vi uvanlig mange smarttelefoner sammenlignet med andre land, og siden nesten alle har internettilgang har dette endret brukeratferden v?r drastisk. I Norge har s?k p? mobil og pc tatt over for bruk av papirkatalogen. Slik er ikke situasjonen i mange land, sier H?vard Atle Skaug, leder Gule Sider Norge.
Kun sl?tt av Wordfeud i iTunes
I f?lge iTunes er Gule Sider-appen Norges femte mest nedlastede gratis-app og av norskutviklede apper er det bare Wordfeud som er mer popul?r. Siden lanseringen i 2009 har bruken av smarttelefoner og nettbrett v?rt i kraftig vekst, og den nye versjonen er utviklet for ? v?re best mulig tilpasset brukeratferden til de over 400 000 nordmennene som bruker appen ukentlig.
– Siden andre kvartal i 2011 har bruken av Gule Sider-appen vokst med 60 prosent og det er et godt eksempel p? at nordmenns bruk av mobilt medieinnhold er inne i en kraftig vekstperiode. Vi har v?rt veldig forn?yd med Gule Sider-appens popularitet siden lanseringen i 2009, men det er naturlig ? oppdatere den ettersom folks brukeratferd har endret seg, sier Skaug.
Kravstor norsk m?lgruppe
I l?pet av de siste par ?rene har kvaliteten p? lanserte applikasjoner bedret seg betraktelig, og det gj?r det lettere for folk ? holde seg oppdatert. Noe ogs? den store ?kningen i bruk er en bekreftelse p?.
– Vi er opptatt av ? levere gode s?kel?sninger og den nye versjonen av Gule Sider-appen er b?de brukervennlig og rask, noe som vi h?per brukerne vil sette pris p?. Kontinuerlig produktutvikling er helt avgj?rende for ? tilfredsstille en kravstor norsk m?lgruppe, og vi har tilpasset den nye versjonen etter hva brukerne er mest opptatt av, sier Skaug.
Lokalt innhold viktigst
Nordmenn er ivrige s?kere og n?r man bruker mobilen til s?k s? er det stort sett for ? finne ting i n?rheten av der man er. Dette har den nye Gule Sider-appen tatt h?yde for.
– Gule Sider-appen gj?r det n? enklere ? s?ke, og kartet er raskere ? bruke, selv via 3G. Folk flest bruker appen til ? s?ke etter ting i n?rheten n?r de er p? farten. Din n?yaktige plassering er derfor utgangspunktet for s?k i den nye versjonen, s?fremt man ikke har s?kt p? et spesifikt omr?de, sier Skaug.
Nytt i Gule Siders iPhone-app:
Nytt design og brukergrensesnitt gir en ny og bedre brukeropplevelse.
Enklere s?k ? rett i s?kefeltet n?r du ?pner appen. Kun ett s?kefelt uavhengig om du s?ker bedrift eller person.
Ny vektorbasert kartmotor, som gj?r at du beveger flytende og enkelt rundt i kartet.
S?k i n?rheten n?r du er p? farten ? s?ket tar utgangspunkt i din GPS-lokasjon og gir deg treff i din umiddelbare n?rhet f?rst.
Facebook integrasjon ? sjekk hvor vennene dine har sjekket inn.
Sorter treffene dine utifra beste omtale, hva som ligger n?rmest eller alfabetisk.
Tilpass veibeskrivelse i kartet utifra raskeste vei, korteste vei, unng? ferger, stopp underveis etc.
Pluss-app ? n?r du laster den ned lastes den automatisk ogs? ned til din evt iPad.
Les og skriv omtaler av bedrifter.
Ring opp-knapp direkte i trefflisten.

For mer informasjon:
H?vard Atle Skaug, leder Gule Sider Norge, mob: 991 59 967,
e-post: [email protected]
Renate Morken, pressekontakt Eniro, mob: 476 03 968,
e-post: [email protected]
Eniro er Nordens st?rste s?keselskap. Ved ? bruke Eniros tjenester kan b?de bedrifter og privatpersoner p? en enkel m?te finne de produkter og tjenester man er interessert i, uansett om kanalen er internett, katalog eller mobil. Annons?rene kan aktivt markedsf?re seg for kj?peklare forbrukere og bedrifter, og dermed f? nye kunder og ?kt fortjeneste. Eniro har rundt 3500 ansatte i Norden og Polen, og har v?rt notert p? Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2011 var Eniros inntekter 4323 MSEK, med et resultat f?r avskrivninger (EBITDA) p? 991 MSEK. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Mer om Eniro p? www.eniro.com.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy