Revisjon

Flere nordmenn blir lurt p? nettet

22-10-2012 08:00 Storebrand Storebrand Bank opplever en stor ?kning i antall henvendelser fra kunder som har blitt lurt eller dobbeltbelastet etter netthandel. Les hvordan du kan unng? ? havne i slike situasjoner.

V?r oppmerksom n?r du handler p? internett. Storebrand Bank opplever en stor ?kning i henvendelser fra kunder som har blitt lurt eller dobbeltbelastet etter netthandel.
? Vi ser tydelig at antallet bedragerier p? internett ?ker. Stadig flere kunder vil ha hjelp av oss fordi de har blitt lurt p? nettet. Per tredje kvartal i ?r har vi hatt en ?kning p? 30-40 prosent av denne typen henvendelser sammenliknet med tilsvarende periode i fjor, sier kommunikasjonssjef i Storebrand Bank Kristina Picard.
Antall nordmenn som handler varer eller tjenester p? nettet, har ?kt hvert ?r siden 2004, og s? mange som 73 prosent handlet varer p? nettet i 2011, if?lge Statistisk Sentralbyr?.
? Det er ikke mange uker til nordmenn er i gang med julehandelen p? internett. Ved ? ta noen forholdsregler kan man bli spart for mye jobb og ergrelse, sier Picard.
Slankemidler og merkekl?r dominerer
I jungelen av varer og tjenester som selges p? nettet, har merkekl?r og slankemidler v?rt overrepresentert blant henvendelsene som kommer inn fra fortvilte kunder.
? Det er to hovedproblemer vi ser g?r igjen i mange av sakene, enten har ikke kunden f?tt originale varer, men billige kopier, eller s? har han/hun ikke mottatt noen vare i det hele tatt.
Doble belastninger
Storebrand Bank anbefaler ogs? netthandlere ? v?re oppmerksomme ved selve gjennomf?ringen av betalingen.
? I en del tilfeller forteller kunden at det kom opp en feilmelding ved betaling. Kunden fors?ker en gang til, og resultatet blir dobbel belastning p? konto. Vi anbefaler at kunder som opplever dette, sjekker egen konto eller h?rer med brukerstedet om betalingen har g?tt gjennom, f?r de pr?ver igjen.
Bruk kredittkort
Storebrand Bank anbefaler at all betaling over nettet skjer med et kredittkort. Bruk av kredittkort gir ikke nettbutikken tilgang til kontoen din slik et debetkort gj?r. Sjekk fakturaen n?ye f?r du betaler slik at feilbelastninger eller dobbelbelastninger avdekkes.
Kontakt banken
Har du blitt lurt i forbindelse med netthandel, ta kontakt med banken din s? snart som mulig.
Storebrand Banks r?d for en tryggere netthandel
Du har best vern med kredittkort, bruk dette n?r du handler p? nettet.
Les alltid vilk?rene f?r du handler.
Vit hvem du handler fra:
Sjekk nettbutikkens kontaktinfo
Sjekk angrefristsregler ? v?r ekstra p? vakt om du ikke finner noe informasjon om dette
Vi anbefaler nettsteder som benytter verified by Visa og/eller Mastercard secure code som inneb?rer at kode skal tastes for gjennomf?ring av kj?p
D?rlig spr?k kan v?re en indikator p? at noe er galt, v?r ekstra oppmerksom hvis butikken selger merkevarer til ekstremt gode priser
Foreta et Google-s?k for ? fange opp andres erfaringer med brukerstedet.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy