Forsikringsselskaper henger etter digitalt

Forsikringsselskapene merker ?kt konkurranse fra andre bransjer. De har ikke v?rt flinke nok til ? svare p? nye behov og m?te kunden p? digitale plattformer.
Dette viser en rapport utarbeidet av The Economist Intelligence Unit for SAP. Forsikringsselskapene f?r konkurranse av e-handelsselskaper og banker som tilbyr forsikringstjenester som er mer kunde-sentrerte. De tradisjonelle forsikringsselskapene jobber med ? redusere trusselen ved ? forbedre analyser og integrere data fra maskin-til-maskin (M2M) og tingenes internett i sine tjenester
Forsikringsbransjen bruker allerede data fra nettoppkoblede biler og hjemme-systemer for ? gi rabatter til gode sj?f?rer og de med gode rutiner hjemme. Nettverks?konomien, hvor mennesker, prosesser og maskiner blir stadig tettere knyttet sammen, gir et stort behov for intelligent og kraftig prosessering av data, som kan omformes til informasjon for selskapenes kundebehandlere.
Unders?kelsen er utf?rt ved dybdeintervjuer og sp?rreunders?kelse av 338 toppledere fra forsikringsbransjen i ulike deler av verden. Funnene viser at forsikringsselskapene ikke har greid ? holde tritt med andre bransjer som har mer avanserte metoder for ? n? kundene, som apper og d?gn?pen kundest?tte p? nett. Bransjene de frykter mest som konkurrenter p? eget omr?de er e-handels-akt?rer som Google og Amazon. 31 prosent mener banker som begynner ? tilby forsikringstjenester er en utfordring, og 11 prosent mener at detaljhandelen er en betydelig trussel.
Rapporten anbefaler ? vurdere nye teknologier og iverksette f?lgende tiltak for ? m?te nye og eksisterende kunder p? en bedre m?te:
Reduser kontaktpunktene ved ? m?te kundene p? ett flerkanals-punkt, hvor man f?r bedre tilgang til tjenester og svar p? sp?rsm?l. Vurder b?de mobile og sosiale kanaler i planene. If?lge unders?kelsen planlegger tre av ti ?kt tilstedev?relse p? Twitter og Facebook, men disse m? vurderes som en del av totalen for ? f? en helhetlig tiln?rming til kundene
Moderniser systemer for ? gj?re dem mer fleksible, med evne til ? endre seg i takt med trendene
Bruk sanntidsanalyse. N?yaktige data (41 prosent av respondentene) og datakvalitet (55 prosent av respondentene) ble nevnt av flest som de st?rste analyseutfordringene. Det l?nner seg ? investere i datafangst og i-minne-systemer som kan gi ny forretningsinnsikt raskt, og gj?re det enklere ? m?te kunder og deres behov.
Les hele rapporten her – The Way Forward: Insurance in the Age of Customer Intimacy and The Internet of Things
Les pressemeldingen p? engelsk her

Om SAP
Som markedslederen innen forretningsprogramvare hjelper SAP virksomheter av alle st?rrelser og innen alle bransjer til ? bli bedre. Fra administrasjon til styrerom, lager til kasse, kontor til mobil enhet ? SAP hjelper mennesker og organisasjoner til ? jobbe bedre sammen og med ? bruke forretningsinnsikt mer effektivt for ? ligge foran konkurrentene. SAPs applikasjoner og tjenester gj?r det mulig for mer enn 261000 kunder ? drive l?nnsomt, tilpasse seg endringer og oppn? b?rekraftig vekst. SAP er b?rsnotert i Frankfurt og p? NYSE. Se www.sap.com/norway for mer informasjon.

Authors
Tags ,

Related posts

Top