God internkommunikasjon gir st?rre gevinst i sosiale medier

Organisasjonssiloer begrenser gevinst fra sosiale media i f?lge TCS globale trendrapport
En global unders?kelse utf?rt av Tata Consultancy Services (TCS) viser at seks av ti virksomheter1 har ansatt minst en person til ? drifte sosiale medier-kanaler

Likevel er det mange som ikke greier ? dra nytte investeringene i sosiale medier. Kun ti prosent hevder de er blitt flinkere til ? lese og m?te kundene2

Kun fire av ti beskriver bedriftens strukturering av sosiale medier som effektiv eller sv?rt effektiv 3

De som har gjort suksess i sosiale medier4 er de som investerer tid og penger i ? utvikle eget innhold. Av disse har 81 prosent firmablogger, 77 prosent mobilapplikasjoner, mens 61 prosent har kanaler for videostr?mming
Oslo, 3. oktober, 2013: Tata Consultancy Services (BSE: 532540, NSE: TCS) nye globale trendrapport viser at mange virksomheter fortsatt ikke ser gevinst fra investeringene de har gjort i sosiale medier. Kun ti prosent av virksomhetene i unders?kelsen mener de er blitt flinkere til ? lese og m?te kundene.
Rapporten ?Mastering Digital Feedback: How the best consumer companies use social media?, viser at sosiale medier er et viktig fokusomr?de. Nesten to tredjedeler av st?rre globale selskaper har ansatt minst en person p? fulltid til ? drifte sosiale medie-kanaler. I tillegg vil en gjennomsnittlig bedrift bruke 19 millioner dollar p? sosiale medier, og sysselsette 56 personer til ? h?ndtere disse kanalene. Likevel er det mange som ikke greier ? dra nytte av investeringene. En vanlig ?rsak til dette er at informasjon ikke deles og utnyttes p? tvers av virksomheten.
Satya Ramaswamy, Vice President og Global Head of TCS Digital Enterprise hos TCS sier: ?Selv om direkte dialog med kunder er blitt mulig i sosiale medier, er det fortsatt mange som kun bruker det som en ren markedsf?ringskanal. N? er det p? tide ? ta i bruk kanalene p? flere niv?er av virksomheten, for eksempel ved ? bruke tilbakemeldinger i sosiale medier i utvikling av nye produkter. ? rive organisasjonssiloene, eller sagt p? en annen m?te, god internkommunikasjon er n?kkelen til ? f? maksimalt utbytte av sosiale medier?.
Flere viktige funn:
Markedsavdelingen, kundeservice og salg sitter vanligvis med ansvaret for sosiale medier. Dette har resultert i at kun 27 prosent av FoU/produktutviklingsavdelingene og 37 prosent av produktledelsesavdelingene svarer at de jevnlig f?lger med p? kommentarer og tilbakemeldinger i sosiale medier. Konsekvensen er at kun 42 prosent av virksomhetene i unders?kelsen beskriver bedriftens strukturering av sosiale medier som effektiv eller sv?rt effektiv

De som har gjort suksess bruker i gjennomsnitt 28 millioner dollar p? ? drifte selskapets aktiviteter i sosiale medier. Dette er dobbelt s? mye som de virksomhetene som har minst suksess5 i sosiale medier. Av de suksessfulle selskapene har 81 prosent firmablogger, 77 prosent har mobilapplikasjoner, mens 61 prosent har kanaler for video-streaming

Selv om det er kun et mindretall som opplever merkbar gevinst, svarer 38 prosent at de opplever ? f? god avkastning p? investeringene i sosiale medier. Kun 44 prosent m?ler ROI fra sosiale medier.

Det er media og underholdningsindustrien som har st?rst erfaring med sosiale medier som dialogsverkt?y mot kunder og forbrukere. P? motsatt ende finner vi forsikringsselskapene som kun nylig har tatt i bruk sosiale medie-kanaler

Virksomhetens modningsstatus har mye ? si i arbeidet med ? rive siloene. Det er mer sannsynlig at nykommerne i sosiale medier som reiseliv, telekom og h?yteknologi-selskaper sentraliserer aktiviteten sin i sosiale medier. Dette er derimot mindre sannsynlig for selskaper i media- og underholdningsbransjen som har lang erfaring med kommunikasjon i sosiale medier
Unders?kelsen er gjennomf?rt blant 655 globale virksomheter med en gjennomsnittlig omsetning p? 15,6 milliarder dollar.
Fotnoter:
1 Gjennomsnittlig omsetning p? 15.6 milliarder dollar, en median p? 4.9 milliarder dollar
2 M?ten de markedsf?rer seg p?, salg, kundeservice etter salg, utvikling av nye produkter og tjenester, samt endrer n?v?rende leveranser osv.
3 Markedsavdelingen drifter aktiviteten i sosiale medier hos en tredjedel av selskapene, andelen med markedsf?ringsfunksjonen er mye st?rre enn noen andre sosiale medie-funksjoner
4 Virksomheter som landet i toppsjiktet i unders?kelsen da de evaluerte gevinsten innenfor 16 forretningsomr?der (markedsf?ring, salg, kundeservice, innovasjon med mer)
5Virksomheter som landet i bunnsjiktet da de evaluerte gevinst i samme 16 forretningsomr?der
Kommentar til redakt?rer:
TCS globale trendrapport tar for seg bruk av sosiale medier blant 11 globale forbrukerindustrier, og store virksomheter i de fire rikeste regionene i verden. ResearchNow gjennomf?rte unders?kelsen blant 655 respondenter fra hovedsakelig forbrukerselskaper med en ?rlig omsetning p? over en milliard USD. Unders?kelsen ble gjennomf?rt i juni og juli 2013. Den gjennomsnittlige omsetningen p? virksomhetene som svarte var 15,6 milliarder dollar (median p? 4,9 milliarder dollar).
Dette er den fjerde globale trendrapporten fra TCS siden 2011, den foreg?ende omhandlet Big Data.
F?lg TCS p? Twitter.
Abonner p? en RSS Feed for pressemeldinger fra TCS.
Kontakter:
TCS
Nordic
Email: [email protected] | [email protected]
Telefon: +45 40 97 83 88 | +45 53 61 02 00
Europe / UK
Email: [email protected] | [email protected]
Telefon: +32 22821927 | +44 078 418 92227
India
Email: [email protected] | [email protected]
Telefon: +91 22 6778 9078 | +91 22 6778 9081
Global
Email: [email protected]
Telefon: +91 22 6778 9999

Tata Consultancy Services (TCS), er ledende innen IT-tjenester, konsulenttjenester og forretningsl?sninger p? globalt niv? og leverer en unik forretningsverdi. TCS tilbyr en konsulentbasert og integrert portef?lje av IT-tjenester via sin globale leveringsmodell, Global Network Delivery Model? ? anerkjent i markedet som en av de beste modellene for programutvikling. TCS er en del av Tata Group, Indias st?rste industrikonglomerat, og har over 276 000 h?yutdannede IT-konsulenter i 44 land. Selskapet omsatte for over USD 11,6 milliarder i regnskaps?ret som endte 31. mars 2013 og er notert p? b?de National Stock Exchange og Mumbai-b?rsen i India. Du finner mer informasjon p? www.tcs.com.

Authors

Related posts

Top