Godt Nestlé-regnskap tross forsiktige forbrukere

Nestlé-konsernets halv?rsregnskap for 2013 viser fremgang, selv om krisen i Europa ogs? merkes hos verdens st?rste n?ringsmiddelvirksomhet som selger merkevarer som eks Nescafé, Dolce Gusto, Nespresso, Nestlé Barnemat, Purina dyremat, After Eight og Fitness frokostblanding. De norske forbrukerne er fremdeles lite p?virket av krisen, til forskjell for s? godt som hele resten av Europa.
Nestlé?s f?rste seks m?neder ga en omsetning p? 45,2 milliarder CHF (ca. 289 mrd NOK) og et overskudd p? 5,1 mrd CHF (33,3 mrd NOK).
Hovedtallene er som f?lger:
– Salget (omsetningen) gikk opp 5,3 % til 45,2 mrd CHF med en organisk vekst p? 4,1 %.
– I volum ?kte salget med 2,7 % i f?rste halv?r, og alle tre geografiske soner (Europa, Asia/Afrika/Oceania og Nord- og S?r-Amerika) bidro til vekst.
– Utsiktene for hel?rsregnskapet forventes ? vise en organisk vekst p? omlag 5 % med forbedringer i inntjening og resultat per aksje i fast valuta.
Nestlés konsernsjef, CEO Paul Bulcke, sier i en kommentar til halv?rsregnskapet for 2013:
“I f?rste halv?r har vi levert et balansert resultat, b?de p? topp- og bunnlinjen, i et milj? med lavere
vekst og lavere r?varekostnader. Den organiske veksten ble dermed litt dempet som et resultat av lavere priser i v?re markeder, og vi kunne vi utnytte lavere innkj?pspriser for ? m?te forventningene hos dagens mer prisbevisste forbrukere. Kombinert med v?re kraftige ?kte investeringer i v?re merkevarer har vi levert en sterk volumvekst, og samtidig v?rt i stand til ? ?ke v?r inntjening. Vi forventer at denne trenden vil fortsette i andre halv?r, slik at vi er p? linje med v?re forventninger for hele ?ret og kan levere en organisk vekst p? omkring fem prosent med forbedrede marginer og et forbedret resultat per aksje i fast valuta”.
I Norge er vi fremdeles sk?net fra krisen som rammer Europa:
?Vi har fremdeles sett lite til at det norske dagligvaremarkedet er p?virket av finanskrisen. Vi ser en trend mot mer lokale matvarer, men ogs? innovative og mer premium-produkter blir godt mottatt av nordmenn. Dette gjenspeiler seg blant annet i fortsatt vekst for Nescafé Dolce Gusto og Nespresso kaffekapsler. Svingningene i r?vareprisene p? kaffe har dog f?rt til en mer turbulent konkurransesituasjon. Innen barnemat er Nestlé markedsleder og f?lger trenden om lokale r?varer og oppskrifter med produksjon i Norden, sier Fabrice Favero, sjef for Nestlé Norge. Nestlé er
verdens st?rste produsent av n?ringsmidler og omsetter p? verdensplan for ca. 580 milliarder NOK ?rlig. Selskapet har 340 000 ansatte.
For detaljer, vennligst se:
http://www.nestle.com/media/mediaeventscalendar/allevents/2013-h1-results
For mer informasjon vennligst kontakt

Marianne Hardeng Aaberg
Kommunikasjonssjef Nestlé Norge
Tlf.: 995 33 125
e-post:[email protected]
Nestlés historie i Norge g?r helt tilbake til 1898 med Viking melk. I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi potetmos og buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier ogs? virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Jede, Kaffeknappen, Hjem-is, Purina og Health Science.
V?rt m?l er ? produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 250 ansatte, og omsetter for 1,6 milliarder kroner (2012).
For oss p? Nestlé er felles verdispaping (Creating Shared Value, CSV) m?ten vi driver v?r virksomhet p?. Creating Shared Value betyr at vi m? skape langsiktige felles verdier b?de for v?re aksjon?rer og for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen omr?dene ern?ring, vann og jordbruksutvikling. I tillegg m? vi f?lge v?re forretningsprinsipper. Disse omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk.
Nestlé Norge inng?r i Nestlé SA som er verdens ledende n?ringsmiddelkonsern innen ern?ring, helse og velv?re.

Authors

Related posts

Top