Kundeunders?kelser ? en del av budsjettprosessen?

Burde kundeunders?kelser v?re en del av budsjettprosessen? Det n?rmer seg h?st og i f?lge QuestBack er det p? tide at norske virksomheter l?fter blikket litt f?r de skal i gang med planleggingen av 2013.
Norske QuestBack leverer online sp?rreunders?kelser og regnes av Gartner som en av de fremste i verden innen Enterprise Feedback Management. De oppfordrer til ? bruke sp?rreunders?kelsene som et strategisk verkt?y.
– Det er en tendens hos mange bedrifter ? kun se p? fjor?rets tall og overlate m?lsetting til en dragkamp mellom styret og ledernes ambisjoner. Det er sjelden vi ser at selskaper samler inn strukturerte innspill fra kunder eller medarbeidere, men legger derimot ofte planer p? utdatert informasjon eller ?magef?lelsen? sier Andreas Gulliksen Country Manager i QuestBack Norge.
En virksomhetsstrategi ? som budsjettet b?r speile – er ekstremt avhengig av kundenes ambisjoner og planer framover. Hvis en organisasjon ikke er rigget til ? h?ndtere en kunde i vekst, kan det f? alvorlige konsekvenser for kundeforholdet og p?f?lgende inntjening, advarer QuestBack-sjefen.
– De av v?re kunder som lykkes best har inkorporert l?pende unders?kelser som en del av sin markedsstrategi og har p? den m?ten en mulighet til ? fange opp innspill fortl?pende for ? utvikle organisasjonen i tr?d med kunder og markedet. Det ? ha ?fingeren p? pulsen? p? en slik m?te gir en unik mulighet til ? utvikle b?de den enkelte selger, men ogs? hele salgs- og markedsorgansisasjonen, som er det som skal til f? ? oppn? kontinuerlig og langsiktig vekst, fortsetter QuestBack-sjefen.
Gulliksen forteller ogs? om virksomheter som med stor suksess har gjennomf?rt skreddersydde medarbeiderunders?kelser for ? avdekke ansattes mening om fremtiden
. – Ansatte som har den daglige kontakten med kunder utvikler et visst instinkt for hvordan forretningen g?r og hva som kan gj?res for ? utvikle den. De b?r h?res ogs? n?r budsjettene utabeides. Det er altfor mange som rett og slett ikke utnytter potensialet som ligger i virksomheten fordi en lar seg begrense av fjor?rets tall. F? inn bedre beslutningsgrunnlag for 2013, avslutter Gulliksen. Om QuestBack
Norskeide QuestBack er Europas ledende leverand?r av feedbackl?sninger med mer enn 5000 kunder p? tvers av alle bransjer og bedriftsst?rrelser. I tillegg til fleksible verkt?y for online sp?rreunders?kelser og kundedialog, jobber QuestBack mye med kunnskapsoverf?ring slik at kundene f?r mer verdi av bruken av verkt?yene.

Authors
Top