Revisjon

– Oljefondets etikk er en sovepute

02-10-2012 08:00 Storebrand - Oljefondets verstingliste har blitt en sovepute for kapitalforvaltere i Norge og Norden. ? n?ye seg med ? luke ut de femtitall selskapene som er p? denne listen holder ikke. N? m? vi ta et steg videre og investere mer i de mest b?rekraftige selskapene, sier fondsforvalter i Storebrand.

– Oljefondets verstingliste har blitt en sovepute for kapitalforvaltere i Norge og Norden. ? n?ye seg med ? luke ut de femtitall selskapene som er p? denne listen holder ikke. N? m? vi ta et steg videre og investere mer i de mest b?rekraftige selskapene, sier fondsforvalter i Storebrand.
Statens Pensjonsfond etablerte etiske retningslinjer i 2004. I dag, ?tte ?r senere, er bransjestandarden fortsatt kun ? kopiere eksklusjonslisten til Statens Pensjonsfond. Listen omfatter selskaper som blant annet medvirker til brudd p? menneskerettigheter, grov korrupsjon og alvorlig milj?skade.
? Dette holder ikke! N? m? vi ta et steg videre. Kapitalforvaltere m? ogs? investere mer i de mest b?rekraftige selskapene, slik Storebrand n? gj?r. P? den m?ten kan vi l?fte frem de beste og motivere de andre selskapene til ? bli bedre, sier Christine T. Meisingset, fondsforvalter i Storebrand.
Lanserer Norges f?rste b?rekraftsfond
Storebrand lanserer i disse dager et globalt aksjefond – Storebrand Trippel Smart. Fondet investerer i 100 av verdens mest fremgangsrike og b?rekraftige selskaper.
? I dette nye fondet finnes kun bransjevinnere p? b?rekraft, sier Christine T. Meisingset, som forvalter fondet.
Velger 100 av 2500 selskaper
Forvalteren og hennes team legger ned en betydelig innsats for ? finne de 100 beste. F?rst gis alle de 2500 selskapene i Verdensindeksen (MSCI All Country) en score basert p? tre kriterier: Finansiell stabilitet, b?rekraftig drift i dag og hvordan selskapene er posisjonert for ? m?te globale utfordringer som ressursknapphet og endret forbruksm?nster. De 100 selskapene som f?r h?yest score ? p? tvers av bransjer ? blir deretter kj?pt av fondet.
? Det er denne veien finansbransjen m? g?, sier fondsforvalteren. Hun forteller at denne b?rekraftsscoren n? blir tilgjengelig for alle Storebrands n?rmere 40 forvaltere, som forvalter pensjonskjempens over 400 milliarder kroner.
Ikke snill, men smart og l?nnsomt
P? listen over de 100 b?rekraftsvinnerne finnes kjente internasjonale selskaper som BMW, Nike, Starbucks, Loreal, Philips, Microsoft, Telefonica, Unilever Indonesia og Deutsche Bank. Eneste norske selskap p? listen er Statoil.
? Vi forst?r at enkelte vil reagere p? at fondet investerer i oljeselskaper. Det skyldes at fondet investerer i alle sektorer, ogs? energisektoren. At fondet investerer bredt gir kundene lavere risiko. I bransjer som har store utslipp er det dessuten ekstra viktig ? redusere milj?belastningen, og premiere selskapene som er best til nettopp dette.
Hun understreker til slutt at Storebrand ikke jobber med b?rekraftige investeringer for ? v?re snill:
– Vi forventer at b?rekraftige selskaper vil bli fremtidens vinnere og gi en h?yere avkastning enn andre selskaper p? lang sikt. B?rekraft er derfor l?nnsomt for kundene, avslutter hun.
Fondet har ingen kj?ps- eller salgsgebyr. ?rlig forvaltningshonorar er 0,75 %.
Mer informasjon:
– Her kan du se en film som forklarer det nye b?rekraftsfondet
– Her finner du listen over de 100 b?rekraftige selskapene i fondet
Om Storebrand
Storebrand-konsernet er en ledende akt?r i markedet for langsiktig sparing og forsikring. Konsernet best?r av livsforsikring, skadeforsikring, kapitalforvaltning og bank, som samlet tilbyr et helhetlig produktspekter til privatpersoner, bedrifter, kommuner og offentlige virksomheter.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy