Offentlig ?konomi

Pinse er ?h?ytid? for sj?setting av b?t: B?ter p? hengere stjeles ved sj?setting

a8

B?ter p? hengere er utsatt for tyveri n?r de st?r i hager, parkeringsplasser, lager og industriomr?der. Pinse er h?ysesong for sj?setting, og b?tene er ekstra utsatt n?r de st?r p? henger klar til sj?setting, i f?lge If.
I Pinsen klargj?res og sj?settes en stor andel av Norges fritidsb?tfl?te. Langhelg og godv?r ?trigger? b?tfolket til handling. Nypussede b?ter p? henger frister ogs? b?ttyvene. B?de Havnepolitiet og If r?der b?teiere til ? v?re ekstra oppmerksomme n?, og s?rge for b?de sikring og tilsyn av b?ten.
I f?lge Politiet er tyveri av b?t p? henger en europeisk trend, som for alvor har inntatt Norge. I Europa gjelder 85 % av alle b?ttyveriene b?t p? henger. I f?lge Roar Isaksen, sjef for Havnepolitiet i Oslo, har b?t p? henger de siste ?rene v?rt overrepresentert n?r det gjelder b?ttyverier i Oslo.
– Mange av disse b?tene forsvinner raskt ut av landet, og finnes aldri igjen. Det kan tyde p? at organiserte mobile vinningskriminelle st?r bak, sier Isaksen.
I f?lge If Skadeforsikring var tyveri av b?t p? henger et st?rre problem i 2010 enn 201. Da ble b?ter stj?let fra henger som stod innel?st p? lager eller som stod klar for sj?setting p? henger.
– Flere omreisende bander ble tatt av Politiet i fjor. Det er ogs? mulig at markedet for stj?lne b?ter i fjor var noe ?mettet?, og at kriminelle heller kastet sine ?yne p? p?hengsmotorer, som jo ogs? er langt lettere ? h?ndtere. Dette g?r i bokstavelig forstand i b?lger. V?ret kan ogs? ha v?rt medvirkende. Gr?v?r betyr lavsesong for b?tfolket og b?ttyvene, like mye som godv?r betyr h?ysesong, sier Per Arne Strandenes, b?tsjef i If.
Mange b?ter p? henger ? v?r ekstra obs
Flere og flere b?teiere har sine farkoster p? henger, og det skyldes nok folks ?nske om ? ha b?t flere steder, og at det generelt er flere b?ter og dermed st?rre rift om b?tplasser.
– Vi er n? midt i den hektiske klargj?ringen av b?tene for sommeren, og mange b?ttyver vet ? utnytte dette. Det er grunn til ? v?re ekstra oppmerksom p? tyveririsikoen i disse dager, sier Strandenes.
Henger m? l?ses til bil eller lignende
Strandenes minner om at hvis b?t er p? tilhenger, skal henger v?re fastsl?st til bilen, annet fast punkt eller sikret med kulel?s. Noen fjerner hjulene p? hengeren, men dette er nok mest praktisk hvis det er lang tid mellom hver gang b?ten brukes, sier han.
Husk ? merke b?ten
– I tillegg til pliktig registrering av b?ten, er det s?rdeles viktig ? merke b?t og motor, s?kalt Securmark-merking. V?r erfaring er at merkede b?ter ikke er s? interessante for b?ttyvene. Merkingen er rimelig, og koster fra kr 1.000 og oppover, avhengig av st?rrelse p? b?ten. Merkingen gj?r sjansen for ? ha b?ten i fred betydelig st?rre. Mange b?teiere velger ogs? ? utstyre b?ten sin med gjenfinningsutstyr. Slikt utstyr gir forsikringsrabatt, samtidig som den ?ker muligheten for ? finne b?ten etter tyveri.
Noen kj?per en pakkel?sning med b?de b?t og tilhenger. B?ten forsikres, men ofte ikke tilhenger. Det er viktig ? huske p? at hengeren ogs? m? ha egen forsikring for ? f? dekket tyveri eller annen kaskoskade p? hengeren, sier Strandenes
Tyverier for over 80 millioner
I f?lge FNO utbetalte norske forsikringsselskap 82,7 millioner kroner i erstatninger p? grunn av tyveri av/fra b?t i 2011, fordelt p? 1.738 skader. Skadeutbetalingene p? grunn av tyverier viste en synkende tendens i 2011.
Oslo, 24. mai 2012
Kontaktpersoner:
Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirekt?r If, mobiltlf. 928 93 719

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy