DK

Press release: DEDINI and NOVOZYMES sign memorandum of understanding on cellulosic ethanol

Ny Ford teknologi g?r parallelparkeringen til en leg

De lykkelige ejere af den nye Ford C-MAX, som forventes til Danmark sidst p? ?ret, slipper for en v?sentlig del af den parkeringspanik, der j?vnligt rammer storby-bilister. De kan i bogstaveligste forstand l?ne sig tilbage og lade Fords nye, automatiske parkeringssystem, kaldet Ford Active Park Assist, klare ?rterne.
Parallelparkering med mindst mulig pladsmarginal er noget, der kan f? koldsveden til at springe frem p? mange bilisters pander. Selv erfarne bilister springer hellere over og forts?tter den ofte utopiske storby-jagt p? en p-plads med luft omkring. Bekymringerne er mange: “T?nk nu hvis jeg ikke f?r drejet rigtig p? rattet f?rste gang, anden gang eller tredje. Hvad hvis jeg rammer en af de andre biler eller kommer i karambolage med den drabeligt h?je kantsten?” Der er masser af argumenter for helt at opgive forehavendet og rulle videre.
Men ikke l?ngere. Ford Active Park Assist er den ultimative hj?lper. Systemet scanner ikke blot begge vejsider for egnede parkeringspladser, mens C-MAX?en er i fart, det styrer ogs? bilen ind p? pladser, mange bilister ellers ville opgive. N?r systemet er aktiveret, og pladsen fundet, overtager automatikken og styrer bilen p? plads, hurtigt og sikkert ? og med en pladsmargin p? under en halv meter i begge ender.
Systemet reagerer p? impulser fra i alt 10 sensorer, som er placeret p? C-MAX?ens sider og kofangere. Side-sensorerne scanner konstant for plads i vejsiderne ? med en fart p? op til 30 km/t ? og n?r systemet registrerer en egnet plads, aktiveres en alarm, ligesom f?reren f?r visuel besked via et display i instrumentpanelet.
Sensorerne scanner passivt, selvom parkeringssystemet ikke er sl?et til. Det betyder, at f?reren kan aktivere systemet, n?r bilen har passeret forbi en mulig plads. Systemet har allerede valideret pladsen, og dermed er det muligt at foretage en automatisk styret parkering, s? at sige med tilbagevirkende kraft.
N?r Fords parkeringssystem har fundet en egnet plads, bliver f?reren instrueret via instrumentpanelet. F?reren har kontrol over speeder og bremse og v?lger selv bak- eller fremadg?ende gear mens systemet overtager styringen af bilen. Parkeringsman?vren kan foretages med en fart af op til 10 km/t.
De almindelige parkerings-sensorere hj?lper f?reren med at bestemme afstanden til de andre parkerede biler og dermed ogs?, hvorn?r der skal tr?des p? bremsen.
Ford Active Park Assist er designet til at h?ndtere en lang r?kke forskellige parkerings-scenarier for at afspejle virkeligheden i en storby. Normalt vil systemet f?re bilen ind p? en plads, s? den holder parallelt med kantstenen, men hvis bilerne omkring er parkeret p? en anden m?de ? for eksempel oppe p? kantstenen ? vil systemet automatisk indrette sig efter de ?vrige parkerede biler. Det g?lder ogs?, selvom der ikke er en kantsten.
Systemet tager ogs? h?jde for s?rlige forhold og vil for eksempel afvise en potentiel parkeringsplads i en smal ensrettet gade med parkerede biler i begge vejsider, simpelthen fordi parkeringsman?vren rummer en fare for kollision.
Fotos i h?j opl?sning kan downloades fra Ford Online Technology Center her: http://technology.fordmedia.eu/ hvor du ogs? kan l?se mere om andre af Fords teknologier
Fords internationale pressesite www.media.ford.com giver dig yderligere mulighed for at s?ge fotos og information. Du skal blot oprette en profil for at f? adgang.

About Ford Motor Company
Ford Motor Company, a global automotive industry leader based in Dearborn, Mich., manufactures or distributes automobiles across six continents. With about 166,000 employees and about 70 plants worldwide, the company?s automotive brands include Ford and Lincoln. The company provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford?s products, please visit www.fordmotorcompany.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 51 individual markets and employs approximately 66,000 employees. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford of Europe operations include Ford Customer Service Division and 22 manufacturing facilities, including joint ventures. The first Ford cars were shipped to Europein 1903 ? the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.
Vedh?ftede filer

Similar Posts