Finans

Rabattkoder, kuponger i ny forkledning.

I utgangspunktet var rabattkuponger klippet ut av magasiner, blader, aviser, tilbudskataloger og lignende. I den digitale verden er det tatt et skritt videre. N? har kundene, som handler p? nett, muligheten til ? skrive inn en rabattkode underveis i bestillingen for ? f? et prisavslag. Rabattkodene gir forskjellige fordeler for kunden, og det er store variasjoner p? hva som tilbys. Det kan v?re alt fra fri frakt p? enkelt varer eller hele handlekurven, en rabatt i form av en % sats, kj?p 1 og f? en gratis gave eller rett og slett f? en varepr?ve helt gratis. Norge har alltid hengt litt etter n?r det gjelder ? utnytte rabattmulighetene, men n? merker vi at det begynner ? bygge seg opp, sier Dan Petter Jacobsen, daglig leder for rabattkode siden LittBilligere.no.

Tall fra Storbritannia foretatt av Forrester viser at rabattkoder har mange fordeler for nettbutikker. Andelen av kunder som avbryter bestillinger synker ved bruk av rabattkoder. Rabattkodene f?rer til at kundene er villige til ? pr?ve ut nye produkter, da terskelen for ? bruke penger p? ukjente merkevarer eller produkter synker. Rabattkoder stimulerer kunder til ? foreta flere kj?p enn de i utgangspunktet hadde planlagt og dermed ?ke gjennomsnittlig ordreverdi. Det viser seg ogs? at bruk av rabattkoder f?rer til flere impuls kj?p.

Velkjente merkevarer har ogs? stor nytte av bruk av rabattkoder. Rabattkodene underbygger kundenes lojalitet til en merkevare. Dermed f?rer det i etterkant til at salg av varer til full pris ?ker.
Store internasjonale online butikker som Ellos, Hotels.com, Expedia, Nelly,CDON, Zalando og mange andre har brukt denne markedsf?ringsmetoden flittig og har lykkes stort med det. Stadig flere av de som handler varer eller tjenester p? internett bruker rabattkoder. Vi ser at disse ved hjelp av rabattkoder bruker mer penger og handler enda mer og oftere, sier Dan Petter.

Firmaer som har tatt i bruk rabattkoder som markedsf?ringsmetode kunne i unders?kelsen vise til ?kende salg p? opp mot 23 % i forhold til forrige ?ret. Samtidig mente firmaene at trenden med rabattkoder kom til ? ?ke enda mer fremover. Bruk av rabattkoder i markedsf?rings?yemed gir netthandel firmaer noe lavere marginer p? kort sikt, men dette tjenes fort inn n?r kundene begynner ? ta rabattkoder i bruk gjentatte ganger da lojaliteten til nettbutikken ?ker betraktelig. Internettbutikker som har i stor grad begynt ? bruke denne strategien, mener det er verdt ? synke marginene p? enkeltkj?p for s? ? hente de inn igjen ved ?kt lojalitet og gjenkj?p.

Generelt viser svarene i unders?kelsen at internett kj?pere ved bruk av rabattkoder vil foreta flere og st?rre kj?p. S? mange som 66 % av rabattkode-brukere mente de ville foreta flere kj?p ved hjelp av rabattkoder.
Kundene i unders?kelsen opplyser at rabattkodene gir et positivt inntrykk av et produkt og merkevaren de kj?per.

Selv om fordelene ved bruk av rabattkoder er mange, skal en samtidig v?re oppmerksom p? at for hyppig bruk kan ha sine ulemper. Internettbutikker som bruker rabattkuponger i markedsf?ring, advarer mot ukritisk bruk av rabattkoder uten ? ha en strategi bak det.
Kunder lar seg kj?pe med rabattkoder frem til et visst punkt, mener de, men p? et stadium m? lojaliteten til merkevaren telle mer enn lojaliteten til rabatten. Flommes markedet over med rabattkoder av alle slag vil man til slutt n? en forventning til at merkevaren skal kun kj?pes med rabatt.

For ? utnytte rabattkodenes fulle potensiale er alts? balanse et n?kkelord. Balanse mellom aggressiv markedsf?ring via rabattkoder med store rabatter mot nye kunder og markedsf?ring via kortvarige kampanjer til eksisterende kunder med lavere % sats.
Her er noen tips til deg som har tenkt ? bruke rabattkoder som en markedsf?ringskanal:
1. Pass p? ? ikke ha rabattkoder med altfor lang varighet, maks 1 mnd.
2. Sett gjerne betingelser for bruk av rabattkoden, eks: “F? 10% rabatt n?r du handler for kr 1000,-” P? den m?ten kan du ?ke en gjennomsnittlig ordreverdi i din internettforretning.
3. Om du ikke har fri frakt p? alle bestillinger kan du lage en rabattkode som tilbyr fri frakt i en begrenset tidsperiode, det pleier ? v?re salgsutl?sende.
4. Har du f?tt inn en ny vare/ tjeneste du er stolt av? Lag en rabattkode som gjelder bare p? dette produktet for ? f? promotert det ekstra godt.
5. Har du en egen “OUTLET” ? Lag en VIP kode som distribueres via bloggere og evt andre kanaler for ? gi tilgang til outleten for en begrenset kundegruppe.
6. Har du lyst ? bli kvitt gammel varelager? Lag en kode som gir f.eks 10% ekstra rabatt p? allerede nedsatte priser.
7. Husk h?ytider! Lag egne rabattkoder for jul, nytt?r, morsdag, Valentines dag etc…
8. Distribuer dine rabattkuponger via nettsteder som LittBilligere.no, det er gratis!
9. Send rabattkoder for kunder som har registrert seg p? nyhetsbrev eller f?rstegangs kj?pere. Dette for ? ?ke gjenkj?p og lojalitet.

LittBilligere.no har ambisjoner om ? bli det naturlige f?rstevalget for alle nordmenn for ? spare penger p? netthandel ved bruk av rabattkoder og kuponger. Med gode s?kemuligheter, god oversikt over netthandlere og mange produktkategorier h?per vi ? n? dette m?let.
Vi indekserer de st?rste norske og skandinaviske nettbutikkene for deg! LittBilligere.no oppdaterer stadig nettsiden med nye kampanjer og rabattkoder slik at du som forbruker kan kutte prisen n?r du handler p? nettet.

Similar Posts