Hel-

RAPPORT FOR 4. KVARTAL 2010 OG FOREL?PIG RESULTAT FOR 2010

Sterkt ?rsresultat for Henkel Norden 2010: Rapporterer salgsvekst p? 6,9 prosent

2010 var et positivt ?r for Henkels nordiske virksomhet. Det totale salget ?kte fra 179,8 millioner euro i 2009 til 192 millioner euro i 2010 og s? vel industri- som forbrukersiden har vist en positiv utvikling i forhold til forrige ?r. ?2009 var et t?ft ?r, spesielt for industrilimdivisjonen, hvor konjunkturleiet avspeilet seg direkte p? salgstallene v?re. Det har v?rt en utfordring, men tallene for 2010 viser at vi n? for alvor har f?tt fart p? segmentet igjen. Samtidig viser forbrukerdivisjonene v?re innenfor kosmetikk, hygiene og husholdning fortsatt sterke tall takket v?re en rekke nye innovasjoner p? produktsiden, noe som totalt sett resulterer i Henkels sterke resultat for ?ret?, sier Campbell Peacock, VD i Henkel Norden.
Henkels divisjoner innenfor lim, tetning og overflatebehandling raskt innhentet seg etter den kraftige nedgangen p? markedet i 2009 og viste en salgsvekst p? 4,0 % (justert for valutaeffekter) i 2010 sammenlignet med forrige ?r. Spesielt p? industrisiden hadde man et sterkt ?r, b?de n?r det gjelder ?kning i salg samt et forbedret kundefokus. Lim til forbrukere og h?ndverkere gjorde det ogs? bra, med lanseringer som varemerket Pattex og ?No More Nails?-konseptet, et smart alternativ til ? bore og hamre n?r man skal pusse opp i hjemmet. I l?pet av ?ret introduserte Pattex ogs? innovasjonen ?No More Nails Easy Pack?, monteringslim i smart emballasje som gj?r at du slipper limpistolen. Varemerket Loctite fortsatte ? styrke sin posisjon, b?de p? konsument- og industrisiden. Lanseringen av nye Loctite Epoxies, i kombinasjon med en imponerende vekst for Loctite Super Glues, styrket v?r markedsledende posisjon ytterligere. Varemerkene Loctite, Plastic Padding og Teroson viste en fortsatt sterk utvikling p? industrimarkedet.
Henkels varemerker innenfor kosmetikk, Schwarzkopf og SYOSS, har i l?pet av 2010 vist positive salgstall og tatt nye markedsandeler. If?lge ferske tall fra AC Nielsen er styling og hjemmefarging de omr?dene som vokser mest. Stylingsegmentet har tatt markedsandeler i hele Norden og har i Sverige ?kt med 2,8 prosentenheter*. Henkel beholder sin ledende posisjon innen hjemmefarging, med en markedsandel p? 39,3 %* i Sverige samt 50,3 %* i Danmark. En annen positiv utvikling har SYOSS, en profesjonell h?rpleieserie som er utviklet av fris?rer, og selges til en overkommelig pris i detaljhandelen og som ble lansert sommeren 2009. I 2010 har produktutvalget blitt utvidet med nye stylingprodukter samt h?rfargeserien Color, noe som har gjort SYOSS til det f?rste komplette varemerket innenfor segmentet ?professional affordable?. ?SYOSS har v?rt en stor satsning i l?pet av ?ret og vi ser tydelige resultater av investeringen. Vi har en sterk fremtidstro for alle varemerkene og divisjonene v?re og forventer oss et minst like godt ?r i 2011?, kommenterer Campbell Peacock.
Henkel med rekordresultat i 2010
De ?konomiske m?lene for 2012 st?r fast ? til tross for kostnadspress i 2011
Salget ?kte med 11,2 prosent til 15 092 millioner euro
Organisk salgsvekst p? 7,0 prosent
Andel salg i nye markeder: pluss 3 prosentpoeng til 41 prosent
Justert* driftsinntekt: pluss 36,5 prosent til 1 862 millioner euro
Justert* EBIT-margin: pluss 2,3 prosentpoeng til 12,3 prosent
Justert* fortjeneste per foretrukne aksje (EPS): pluss 47,6 prosent til 2,82 euro
Betydelig h?yere foresl?tt utbytte: pluss 35,8 prosent til 0,72 euro
?2010 var et utmerket ?r for Henkel. For f?rste gang avsluttet vi et finans?r med en justert EBIT-margin p? over 12 prosent, forteller Kasper Rorsted, CEO i Henkel. ?Vi har forbedret markedsposisjonen til alle v?re forretningssektorer og styrket v?re toppmerkevarer ytterligere. Vi har ogs? forsterket v?r tilstedev?relse i nye markeder. Med disse sterke resultatene er vi godt i rute til ? innfri de ?konomiske m?lene for 2012.?
Rorsted ser frem til finans?ret 2011: ?De ?konomiske betingelsene er fortsatt utfordrende, spesielt med tanke p? den sterke konkurransen i v?re markeder og de stadig h?yere r?vareprisene. Vi vil fortsette ? respondere hurtig og bestemt p? endringer i markedene samt videref?re omleggingsprosessen i selskapet. Vi er trygge p? at vi nok en gang blir markedsledende i 2011 og forventer en organisk vekst p? mellom 3 og 5 prosent. Vi forventer en ?kning i justert EBIT-margin til rundt 13 prosent og en ?kning i justert fortjeneste per foretrukne aksje p? rundt 10 prosent?
Bes?k hjemmesiden for mer informasjon om resultatet i 2010:
http://www.henkel.com/ir* Kilde: AC Nielsen: SE – DVH, KICKS & ?HLENS (Coloration + Styling W5210), DK – DVH/MATAS EXCL. HARDDISCOUNT (Coloration W0411)
Kontakt
Monica Nygren
Corporate Communication Manager
Henkel Norden AB
Tel: 46 10 480 76 11
Mobile: 46 070 311 69 28
Mail: [email protected]
Campbell Peacock
President, Henkel Norden
Phone: 46 10 480 76 16
Mobile: 46 70 373 3869
Mail: [email protected]
Jari Tuomikoski
Business Manager
Adhesive Technologies
Phone: 46 10 480 76 41
Mobile: 46 70 373 38 43
Mail : [email protected]
Henkel er et globalt selskap med markedsledende varemerker som Schwarzkopf, Clynol, Loctite og Pattex. Henkel har virksomhet p? tre forretningsomr?der: husholdningsprodukter, kosmetikk- og hygieneprodukter samt lim, tetningsmasse og overflatebehandling. Henkel har over 50 000 medarbeidere og er et “Fortune 500”-selskap. I 2010 hadde Henkel-konsernet en omsetning p? 15,092 milliarder euro og et overskudd p? 1,862 milliarder euro. Henkel har virksomhet i 125 land og er notert p? Frankfurt-b?rsen. Henkel Norden har vel 460 medarbeidere i de fire nordiske landene og hadde i 2010 en omsetning p? 192 millioner euro.
www.henkel.no

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy