b?rs

Suksesshistorien SKYR?: Q-meieriene til topps i Innovasjonsprisen 2010

Q-meierienes nyvinning SKYR? har tatt lettyoghurtmarkedet med storm, og bel?nnes n? med Dagligvareleverand?renes Innovasjonspris for 2010.
Prisen g?r hvert ?r til produkter som har bidratt til kategorivekst og nye forbruksm?nstre. Siden SKYR? ble lansert i september i fjor, har produktet fra Q-meieriene tatt en fjerdedel av lettyoghurtmarkedet i Norge.
? Dagligvareleverand?renes Innovasjonspris bekrefter at SKYR? er et banebrytende produkt, som p? mindre enn ett ?r har greid ? forandre forbruksm?nsteret for mellomm?ltider og lettyoghurt, sier administrerende direkt?r i Q-meieriene, Bent Myrdahl.
I f?lge juryen f?r SKYR? prisen for ? v?re et helt nytt produkt som gir forbrukeren et sunt alternativ, samtidig som SKYR? har gitt ny konkurranse og kraftig verdivekst i sin kategori.
Urnorsk sunnhet
Skyr er et urnorsk melkeprodukt som i vikingtiden ble tatt med til Island. P? Island spises det i dag mer skyr enn yoghurt. SKYR? inneholder verken fett eller tilsatt sukker, men har tre ganger s? mye proteiner som vanlig yoghurt, noe som gj?r at SKYR? metter mer og holder energiniv?et oppe lenger enn annen yoghurt.
Q SKYR vinneren i markedet
I sitt f?rste ?r solgte SKYR? for 73,6 millioner kroner i norsk dagligvarehandel. Dette er omtrent en fjerdedel av det totale lettyoghurtmarkedet her i landet, og langt over det Q-meieriene hadde forventet.
SKYR? har raskt etablert seg som en vinner i mellomm?ltidskategorien, som blir stadig viktigere. I dag spiser ?tte av ti nordmenn mellomm?ltider, de fleste to til tre ganger daglig.
? Vi ser at yoghurtkategorien er den kategorien som vokser mest blant de typiske mellomm?ltidene, og SKYR? har alene st?tt for 22 prosent av verdiveksten i det totale yoghurtmarkedet det siste ?ret. Dette er sterke tall, mener Myrdahl.
Flere nyvinninger p? gang
Med lanseringen av SKYR? Frukt i h?st, fortsetter veksten for SKYR?-familien, som i september og oktober har en vekst p? over 70 prosent. ? Dette er vi ganske forn?yd med, sier Myrdahl, som imidlertid ikke vil stoppe der: ? Jeg kan love mange spennende nyvinninger fra SKYR? fremover, og mener at det er realistisk at Q-meieriene vil tredoble salget av SKYR? i l?pet av tre ?r.
_______________________________________________________________________________________
For ytterligere informasjon, vennligst ta kontakt med:
Bent Myrdahl, administrerende direkt?r, Q-Meieriene, tlf. 901 74 573

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy