Revisjon

Varsler arbeidsgiver om forsikringsl?gn

01-11-2012 12:21 If Skadeforsikring N? blir arbeidsgiveren din informert hvis du jukser med jobbens reiseforsikring. ? De fleste f?r seg et sjokk n?r de skj?nner konsekvensene av ? lyve, sier utreder.

Stadig flere blir tatt i ? jukse med reiseforsikringen. (Foto: Colourbox)
N? blir arbeidsgiveren din informert hvis du jukser med jobbens reiseforsikring. ? De fleste f?r seg et sjokk n?r de skj?nner konsekvensene av ? lyve, sier utreder.
Mange nordmenn fristes til ? endre p? hendelsesforl?pet hvis mobilen eller fotoapparatet forsvinner eller g?r i stykker p? utlandsreisen.
? De fleste tror risikoen for ? bli tatt er veldig liten. Det f?rste sjokket kommer n?r vi ringer dem og sjekker historien. Sjokk nummer to kommer n?r de skj?nner konsekvensene av ? bli tatt, sier utreder Askjell Hjellvik i Europeiske Reiseforsikring.
Med hjemmel i forsikringsavtaleloven blir kundeforholdet til den enkelte sagt opp. Mange har reiseforsikring gjennom jobben. Nytt fra i ?r er at svindelfors?k med denne reiseforsikringen blir meldt til arbeidsgiver.
? Det er arbeidsgiver som har kundeforholdet hos oss og som betaler reiseforsikringen for sine ansatte n?r de er p? jobb- og privatreiser. Vi synes derfor det er korrekt ? underrette arbeidsgiveren n?r ansatte misbruker ordningen. Det er ingen tvil om at denne meldepraksisen er et avskrekkende tiltak, sier Hjellvik.
De groveste tilfellene blir anmeldt til politiet. En dom for forsikringssvindel inneb?rer normalt ubetinget fengsel, og kan f? innvirkning p? muligheten til ? f? jobber som krever politiattest. I tillegg til at den kan sette en stopper for ? delta i frivillig arbeid.
I verste fall kan den ogs? f?re til visumnekt til land, for eksempel USA.
To forklaringer
Bakgrunnene for at Europeiske Reiseforsikring har begynt ? melde fra til arbeidsgiver, er at svindelfors?kene blir frekkere. Stadig flere forteller en ny historie n?r de skj?nner at den f?rste ikke gir rett til forsikringsutbetaling.
? De ringer for ? h?re om de f?r erstatning. F?r de avslag, sender de en skademelding med et annet og mer dramatisk hendelsesforl?p. Av en eller annen grunn tror de ikke vi har registrert den f?rste henvendelsen, sier Hjellvik.
Det er folk fra alle samfunnslag som pr?ver seg.
? Mange av jukserne har en ?konomi som skulle tilsi at de fint kunne klart seg uten den tusenlappen de fors?ker ? svindle til seg.
? De regner tydeligvis sjansen for ? bli avsl?rt som liten. Svindelfors?kene er tidvis sv?rt d?rlig utf?rt, sier utrederen.
? Fikk panikk
??Anne?? er en av dem som har fors?kt seg p? ny forklaring. I v?r ringte hun til Europeiske og fortalte at kameraet ble skadd da mannen hennes falt og kameraet traff bakken. Saksbehandleren hun snakket med forklarte at slike skader ikke dekkes av forsikringen.
I skademeldingen som Anne og mannen sendte inn seks dager senere, skrev de at kameraet ble skadd da en tyv pr?vde ? stjele det.
Etter tid senere ringte forsikringsselskapet og konfronterte henne med at skademeldingen ikke stemte med det hun sa da hun kontaktet dem f?rste gang.
??Anne?? nektet en stund for at den f?rste henvendelsen hadde funnet sted.
? Jeg m? innr?mme at mye av samtalen er helt t?kete for meg. Jeg fikk helt panikk. ? lyve direkte til utrederen er noe av det verste jeg har opplevd. Jeg heller ikke jeg var s?rlig troverdig, slik at han nok ikke hadde store problemer med ? forst? at dette ikke hang sammen, sier hun.
Eksempler p? juksefors?k:
Forklaring 1, gitt p? telefon: Datter mistet mobiltelefon p? vei til Lisboa. Tror hun glemte den i stollommen p? flyet. Eller falt ut av en jakkelomme p? flyet. (Avslag, fordi ting som er mistet eller gjenglemt ikke erstattes.)
Forklaring 2, gitt p? telefon tre uker senere: Mobiltelefonen stj?let p? flyreise mellom Oslo og Amsterdam. Stj?let fra en veske som l? under flysetet.
????
Forklaring 1, gitt i telefonsamtale: Klokke har falt av armen og blitt borte. Klokkereim slitt, og dette var mest sannsynlig grunnen. (Avslag, fordi ting som er mistet eller gjenglemt ikke dekkes.)
Forklaring 2, gitt i skademelding tre dager senere: Armb?ndsur frastj?let i forbindelse med bes?k p? strippeklubb. En av stripperne klarte ? lure uret av armen hans. Grunnet stort alkoholinntak er hendelsesforl?pet noe uklart.
????.
Forklaring 1, gitt i telefonsamtale: Skulle reise til USA. M?tte opp p? flyplassen. Ble nektet ? reise fordi han ikke hadde elektronisk pass. (Avslag fordi avbestillingsforsikringen kun gjelder ved akutt sykdom.)
Forklaring 2, gitt i skademelding innsendt senere samme dag: Kunne ikke reise til USA fordi han ble syk natten f?r planlagt avreise.
Kontaktpersoner i Europeiske Reiseforsikring:
Askjell Hjellvik, utreder i Europeiske Reiseforsikring, tlf. 934 03 223
Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirekt?r, tlf. 928 93 719
Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyr?. Artikler, bilder og videoer er til fri bruk i pressen. Denne artikkelen er skrevet for Europeiske Reiseforsikring.

A to już wiesz?  NY BADSTUOVN EXPRESSION/Tyl?

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy