? Vi frykter et rush med skademeldinger

Apples iPhone 5 kan skape hodebry for forsikringsselskapene. ?Vi frykter p?gang av ?stj?lne? smarttelefoner etter lanseringen, innr?mmer Storebrand.
Salget av smarttelefoner i Norge har eksplodert, og omtrent annenhver nordmann eier i dag en smarttelefon. De dyre og avanserte telefonene er ogs? elsket av lommetyver, men ikke alle smarttelefoner som meldes stj?let, er reelle tyverier.
? Historikken viser at hver gang Apple lanserer en ny iPhone, s? g?r antall skademeldinger drastisk i v?ret. Dessverre er vi redd det vil komme et nytt rush med henvendelser n? s? snart iPhone 5 er ute i butikkene fordi folk ?nsker seg den siste modellen, sier leder for skadeoppgj?r i Storebrand Harald Lindeman.
Utfordringen i slike tider er ? skille de ?rlige kundene fra de u?rlige.
Ber om trafikkdata
?kningen i skademeldinger p? mobiltelefon har tvunget frem nye rutiner hos Storebrand. En konsekvens er at kunden blir bedt om ? sende inn mer dokumentasjon enn tidligere.
? Vi ber n? kunden sende inn trafikkdata slik at vi kan se p? samtalehistorikken. Vi har avsl?tt mange forsikringssaker med bakgrunn i trafikkdata. Ser vi at telefonen fortsatt er i bruk til de samme numrene som f?r, er det grunn til ? fatte mistanke, sier Lindeman.
At kunden n? m? sende inn data fra mobilselskapet, har ogs? hatt en preventiv effekt.
? Det er en del kunder vi ikke h?rer noe mer fra etter at vi har bedt dem sende oss trafikkdata fra mobilselskapet sitt, forteller han.
Dekket av reiseforsikringen
Har du en hel?rs reiseforsikring, vil du v?re dekket hvis du skulle v?re s? uheldig ? bli frastj?let telefonen din n?r du er p? farten.
? Glemte, mistede eller skadete mobiltelefoner dekkes normalt ikke av reiseforsikringen, og derfor ser vi dessverre at mange dikter opp tyverihistorier i stedet, sier Lindeman.
Han forteller at dersom det har v?rt mye medieoppmerksomhet rundt lommetyverier og spesielle metoder, s? kommer det inn mange saker i etterkant med forklaringer som er lik de som er beskrevet i media.
? Likevel er det viktig ? understreke at er det noen som helst tvil om hva som har skjedd, s? f?r kunden dekket tapet.
Om Storebrand
Storebrand-konsernet er en ledende akt?r i markedet for langsiktig sparing og forsikring. Konsernet best?r av livsforsikring, skadeforsikring, kapitalforvaltning og bank, som samlet tilbyr et helhetlig produktspekter til privatpersoner, bedrifter, kommuner og offentlige virksomheter.

Authors

Related posts

Top