Vil bli verdens st?rste skyr-produsent: Millionvekst for Q-Meieriene med SKYR?

Etter at Q-meieriene lanserte SKYR? for ett ?r siden, har salgskurven pekt rett oppover. Hver fjerde lettyoghurt som selges i Norge er nykommeren SKYR?, og hittil i ?r har Q-meieriene omsatt 700 tonn skyr. N? gleder de seg over en salgstakt som ligger hele 23 prosent over det den l? p? under lanseringsperioden i fjor.

? Normalt avskaller salget med 1/3 og flater ut etter at et nytt produkt har v?rt p? markedet i ett ?r. N? har vi klart ? ?ke salget med 1/3 ett ?r etter lansering. Det er vi selvsagt sv?rt forn?yde med, sier administrerende direkt?r Bent Myrdahl i Q-meieriene.

Verdens st?rste skyr-produsent
Fra september i fjor til og med august i ?r, ble det solgt SKYR? for 73,6 millioner kroner i norsk dagligvarehandel. Det utgj?r 24,6 prosent av det totale lettyoghurt-markedet her i landet. Ser man isolert p? august 2010, st?r verdiomsetningen av SKYR? for 26,3 prosent av all lettyoghurt som ble solgt i Norge.
Q-meieriene forventer at SKYR? vil vokse ytterligere i ?rene som kommer. I dag produserer Q-meieriene mellom 1,2 og 1,3 millioner liter SKYR?, og Myrdahl mener det er realistisk ? produsere 4 millioner liter SKYR? i l?pet av tre ?r.
? Sammenligner vi oss med Island, der skyr har lange tradisjoner og st?r sterkere enn yoghurt, s? produseres det ?rlig 10 liter skyr per innbygger. M?lsetningen om ? produsere i underkant av én liter per nordmann, mener vi derfor er et realistisk m?l, sier Bent Myrdahl.

F?rste delm?l er ? bli verdens st?rste skyr-produsent. Da m? Q-Meieriene opp i en produksjon p? tre millioner liter ?rlig.

? Der h?per vi ? v?re i 2012. Da har vi passert Island, som er st?rst i dag, sier Myrdahl.
Selv om optimismen var stor i forkant av lansering, innr?mmer han at SKYR?-satsingen har g?tt bedre enn de v?get ? tro p? i forkant.
? I utgangspunktet var m?lsetningen ? selge SKYR? for 50 millioner kroner i l?pet av 2012. Denne m?lsetningen har vi allerede passert i l?pet av det f?rste ?ret p? markedet, sier Myrdahl.

Bidrar til vekst i yoghurtmarkedet
SKYR? har styrket Q-meieriene som helhet. I f?rste halv?r i 2010 hadde Q-meieriene en salgsvekst p? 46 millioner kroner. Sammen med en annen fersk Q-suksess ? Q Sjokolademelk ? stod SKYR? for hele 85 prosent av denne ?kningen.
? Vi har lyttet til ?nskene fra forbrukerne. Suksessen med SKYR? gj?r at vi fortsatt utvikle nye og spennende meieriprodukter ogs? i tiden fremover, sier Myrdahl.

Det norske landbruket har ogs? grunn til ? juble over SKYR?-suksessen. Salget av SKYR? har lagt seg p? toppen av dagens yoghurt-marked, og ser ikke ut til ? spise av markedsandelen til andre meieriprodukter. SKYR? har st?tt for 22 prosent av verdiveksten i det totale yoghurtmarkedet det siste ?ret.

? Det g?r med 4,5 liter melk p? ? produsere en SKYR?. Med det volumet vi har i dag, betyr det at vi har behov for rundt 800 melkekuer i v?r produksjon ? noe som gir oppgaver til rundt 60 g?rder. Det er positivt for landbruket i en tid der melkeforbruket ellers har flatet ut. SKYR? er med andre ord med p? ? skape og trygge arbeidsplasser p? bygda, sier Myrdahl.

Nye skyr-produkter
Fra SKYR? ble lansert 1. september i fjor med smakene Skogsb?r & vanilje, Jordb?r & granateple og Bringeb?r & granateple, har serien blitt utvidet flere ganger allerede. I februar kom SKYR? Naturell etter ?nske fra forbrukerne, og i mai lanserte de SKYR? med bl?b?r og vanilje. N? utvider Q-meieriene serien ytterligere.

? N? satser vi p? den n?kkelhullsmerkede SKYR? Frukt med frisk fruktsmak. Vi har utviklet produktene etter innspill vi har gjennom ulike blogger, mailer, Facebook og andre sosiale medier. Q-meieriene har en stor fordel i og med at vi er en forholdsvis liten organisasjon med flat struktur. Det gir oss muligheten til ? snu oss raskt om n?r forbruker ?nsker nye produkter, forklarer Myrdahl.
For ytterligere informasjon, v?r vennlig og kontakt:
Administrerende direkt?r Bent Myrdahl i Q-meieriene, tlf 901 74 573.

Hva er SKYR??
Q Skyr er et meieriprodukt med opprinnelse fra Island, hvor befolkningen spiser mer skyr enn yoghurt. SKYR? er rik p? proteiner, og inneholder verken fett eller tilsatt sukker. Dette gj?r SKYR? godt egnet som et mellomm?ltid som metter og som gj?r at du holder energiniv?et oppe litt lenger.

Authors

Related posts

Top